Tuesday, June 5, 2012

The rose bed


Funn fra rosebedet

I det siste har jeg jobbet meg rundt i hagen, bed for bed, for å få litt orden her. 
Lukeiveren var ikke særlig stor i fjor så her var mye å ta tak i. 
Mye har vokst her siden forrige luking, mest ugress. 


Lately I've worked my way through the flower beds of our garden, one by one, trying to sort things out a bit. 
I can't have been particularly eager weeding last year, cause there was a lot to do here.


Rosebedet var et ordentlig sørgelig syn. 
Her har jeg to klatrende New Dawn rosebusker . De har blomstret fint tidligere år, uten mye stell, men så ikke særlig godt ut nå.
Jeg beskar visne greiner, fjernet all ugress og gjorde bedet litt større, Så kastet på mer jord for å dekke podepunktet og godt med gjødsel.


The rose bed was looking awful.
We've got two Ned Dawn rose bushes here. They've blossomed nicely earlier years, but didn't look too good now.
I cut off the dead branches, took out all the weed and made the bed bigger. Then I threw on more soil and fertilizer.




Tidligere har der vært prestekrager, tusenfryd og løytnantshjerte  også i dette bedet.
Jeg fant ikke igjen tusenfryd og løytnantshjerte, dem hadde vel ugresset tatt knekken på. 
Men prestekragene hadde klart seg og var spredt over hele bedet. Jeg røsket dem opp og satte dem i klynger på hver side av rosebuskene. På bildene er det litt trøtte etter å ha ligget noen timer på bakken, men forhåpentligvis kommer de til hektene igjen .


There used to be oxeye daisies, bellis perennies, and bleeding heart, but all I could find now was the oxeye daisies which I put down on either side of the New Dawn. On the picture they're a bit tired looking after a few hours on the ground, but hopefully they will straighten up again. 

Litt trøtte prestekrager.



2 comments:

  1. Kjempeinnsats! Kan ikke vente til vi har en skikkelig hage (om enn liten) å stelle i utenfor. :)

    ReplyDelete
  2. Imponerende innsats! Må vel til å luke i bedene nå jeg også, det er vel lurt å gjøre sånn før høsten kommer for fullt? Klippe grener som har vokst over styr og sånn også? Dette var i allefall god inspirasjon, SÅ fint som det ble etterpå!

    ReplyDelete