Monday, September 16, 2013

Nytt trekk til strykebrettet


Jeg har et lite strykebrett i bordstørrelse som passer meg fint, ikke krever det ekstra gulvplass når det skal brukes og ikke trenger det store lagerplassen heller.
Etter et ublidt møte med ivrige valpetenner tidligere i år trengte mitt lille strykebrett sårt til en omtrekking.
Ministrykebrettet kommer fra IKEA og jeg ser det fremdeles selges, og til en rimelig penge, men heller enn å kjøpe nytt ville jeg velge litt grønnere og trekke om det jeg allerede hadde og gjøre paddingen på bordet litt tykkere så ikke gitteret viser i nystrøket tøy.  
 
Jeg fant et tøy jeg ville bruke til trekk og i tillegg til den gamle paddingen brukte jeg to lag platevatt og et stykke fra et gammelt laken.

Strykebrettet ble brukt som mal for å legge kantebåndet på.

 Etter at det var sydd fast klippet jeg av stoffet som ble for mye.

 Før jeg sydde andre siden av kantebåndet fast la jeg inni hyssingen til å snøre fast trekket.
Hyssingen hadde jeg tatt vare på fra det opprinnelige trekket.

Nå begynner det å bli fasong på det!

Jeg smøg brettet nedi trekket og måtte ha hjelp av min datter for å knytte hyssing fast.



Her er brettet fiks ferdig.
Var litt redd for at paddingen skulle være for myk og ødelegge tøyet mens det ble strøket, men etter litt bruk har luften gått utav det og paddingen er passe fast nå.
 
Etter at jeg var ferdig med mitt eget omtrekkingsprosjekt fant jeg denne linken  med en litt enklere framgangsmåte.
Skulle ønske jeg hadde sett det før jeg gikk i gang med mitt :)
 
 
 


No comments:

Post a Comment